Utstillere/Kursholdere

Birthe Sahl

Birthe Sahl er en dansk keramiker som har vært i bransjen i over 40 år. Hun håndlager noen fantastiske knapper og maskemarkører.

Strikkezilla

Veronika & Tina i strikkezilla design kommer med masse gøy strikkestæsj og fine ting. Oppskrifter, kaffekopper, prosjektposer, økologisk ull, målearmbånd, stoppesopper, lykkepinner og strikkefasthetsmålere – godt verktøy til gode folk for ekstra mye strikkeglede.

Ta en snikkikk på nettbutikken for å se hva du har å glede deg til!

www.strikkezilla.no

God som Ull

God som Ull er en nettbutikk med fokus på miljøvennlig garn drevet av Christine. Jeg selger garn fra CaMaRose, hvor mye av garnet er økologisk, og garnet med Lamauld fra Peru er fra gårder med gode forhold for både dyr og mennesker. Jeg har også garn fra finske Tukuwool, hvor fokus er på kortreist garn, så hele prosessen med både klipping, vasking, farging og spinning foregår i Finland. Sist, men ikke minst, er jeg så heldig å få selge det fantastiske garnet fra Moeke Yarns. Her blir det kun spunnet opp garn en gang i året, garnet er ubehandlet og rustikt, fantastisk å strikke med, og det finnes flere fantastiske oppskrifter spesialdesignet til dette garnet.

I tillegg til en masse deilig garn selger jeg også strikkeoppskrifter, både løse, i hefter, blad og bøker. Bl.a. Line Magazine, Making og  bøker og hefter fra en rekke danske designere.

Jeg ønsker å tilby et alternativ, eller supplement, til de større butikkene vi har, og håper du setter pris på det 🙂

Ystabø Gull

På den ytterste gården på Berge, Øystese inni Hardanger ligger en sauegård.  Som blant annet hadde en del Norsk Pelssau. Og ulla på denne rasen ble så dårlig betalt at det nesten var like greit å kaste den. Men så kom Hillesvåg Ullvare med sin lekre pelsullserie og da så jeg muligheten til å gjøre noe med ullen vi hadde selv. I dag har vi fått forlite ull selv, og har vært nødt å gå til naboene for å kjøpe mer.

Det er også Hillesvåg som spinner ullen vår etter våre preferanser. Vi bruker en miks av Norsk Pelsull, Norsk Kvit og noe Lammeull. For å få inn noe spenst og mykhet i den blanke pelsullen som blir litt lodden og mykere etter vask.

Inger og Ruth Iris er mor og datter som håndfarger alt garnet selv med syrefarger. Syrefarge heter det fordi det trenger noe surt som for eksempel Eddik eller Sitronsyre for å få fargen til å sitte i garnet.

Det er derfor ganske små og unike partier som blir farget

Vi har per i dag 2 serier med pelsull garn.

Arvesølv har en løpelengde på ca 315 m pr 100g
Skifersølv har en løpelengde på ca 260 m pr 100g

Strikk innom!

Vi er en garnbutikk som ligger innerst i en fargehandel på et lite kjøpesenter utenfor Kragerø. Strikk innom! har eksistert i over 15 år som nettbutikk og har vært litt av og på i fysisk butikk siden 2012. Vi har alltid hatt fokus på å ha garn og andre produkter som du ikke finner i andre butikker, og har derfor importert en del spennende garn fra mange forskjellige land. Vi tenker først og fremst å ha med oss håndfarget garn og litt tilbehør.

Magic Keepers
Magic keepers lager maskemarkører til ditt strikketøy. Vi startet opp med vår lille hobby i November 2018 og du finner oss som magic.keepers på instagram. Vi har noe til alle og en hver. Vintage, friske farger, Harry Potter, håndlagde, ja det meste du kan tenke deg. 
 
 
Er du usikker på hvordan du bruker markørene? Vi har med oss ulike strikketøy slik at vi kan vise og forklare dere alle de ulike måtene man kan bruke maskemarkører på.
 
Vi tar også med ulike kuler slik at vi kan lage maskemarkørene akkurat slik du ønsker, bare spør oss så fikser vi resten. I år skal vi også holde kurs i hvordan du kan lage dine egne maskemarkører. 
 
Vi gleder oss til å hilse på deg!
Enchanted Forest Fibers

Enchanted Forest Fibers er lidenskapen til norsk-amerikanske Karen Walthinsen. Hun jobber til daglig som musiker i Kristiansand Symfoniorkester, men elsker alt som har med garn å gjøre og bruker all fritid på hobbyen sin. I løpet av sommermånedene er hun ofte ute med gutten sin i skogene på Sørlandet for å finne plantefargings-materiale til naturfarger. Resten av året er hun innendørs for å skape nye fargekombinasjoner med mer konvensjonelle teknikker innen farging.


Karen finner inspirasjon både i naturen og de fantastiske menneskene hun er omgitt av. Hun samarbeider med talentfulle designere som norske Merethe Naas (NaasKnits) og tsjekkiske Daniella Johannsenova (Maschenkunst). I tillegg designer hun litt selv med hovedvekt på fargerike barneklær. Enchanted Forest Fibers byr på håndfarget garn fra dyrevennlige garnprodusenter, strikkepakker, håndsydde strikkeposer og andre små strikkerelaterte saker og ting. Karens sønn Niels (6 år) stiller med egenfarget garn av merket «Kid-Dyes by Niels».

Ullveig

Ullveigs lodne gleder er en liten bedrift som har egne angorakaniner, som selger eget angoragarn og håndspunnet garn. Angoragarnet er i både 100% angora i naturlige farger, og noe blandet med Merino og silke, og håndfarget. Nå har vi også angora med ull fra norske saueraser, både Leine Merino og grå trøndersau. All angora er fra norske kaniner som har det godt! Det håndspunnede garnet er helt unikt, spennende effektgarn som gir et eksklusivt preg, -spunnet av alt morsomt som kan spinnes sammen til et garn! Ull, silke, alpakka, glitter, soya,bambus,lin osv.. Vi har også med håndfarget spinnefiber og spennende fiberblandinger i ulike kvaliteter, for dem som spinner selv! Ferdige produkter av håndspunnet angoragarn

Spøtegarn

Vi er en liten familiedrevet nettbutikk med to søstre som farger garn og en mor som lager strikkeoppskrifter.

Vi farger flere forskjellige garnkvaliteter og leter stadig etter nydelig fargekombinasjoner. Vårt fargesortiment varierer over tid etter inspirasjon og årstid.

Sjølingstad Uldvarefabrik

Sjølingstad Uldvarefabrik kommer med et utvalg garn produsert på den levende museumsbutikken. De har også med seg garnpakker, strikkebøker og modeller til inspirasjon. Sjølingstad Uldvarefabrik ble grunnlagt i 1894, og produserer fortsatt garn og ullvarer på de gamle maskinene etter gamle resepter.

Screenshot 2019-03-16 at 16.46.24
NinaPetrina

Nina Figenschau er en garnfarger, strikkedesigner og kursholder som har drevet garnbedriften Ninapetrina siden 2013. Hun har strikket siden før hun kunne lese og har alltid samlet på store mengder garn. Hun har farget garn på heltid de siste årene, og har en forkjærlighet for klare og glade farger, ofte med inspirasjon fra naturen. Som biolog er hun naturligvis svært opptatt av bærekraftighet og økologi. Produktene i hennes nettbutikk er kortreiste, økologiske, uten nylon og ikke superwashbehandlet. Nina liker svært godt å snakke om håndfarget garn, garnfarging og fotografering og har holdt kurs og foredrag om disse temaene på flere strikkefestivaler de siste årene.

 

Strikkeline

Jeg driver et lite håndfargeri i Sandefjord hvor jeg farger forskjellige typer ull og silke.

Ulla fra dyrene som er brukt i mine garn er ikke utsatt for mulesing.

Screenshot 2019-03-16 at 16.52.52
Birger Berge (Kursholder)

Birger Berge er utdannet historiker og arbeider på Holbergprisen, UiB. Han er opptatt av tradisjonelt håndarbeid og bruker mye tid på å utvikle strikkemønstre som viser den rike tradisjonen vi har. På kristiansand Strikkefestival skal han holde følgende foredraget Fascinasjon, tradisjon og inspirasjon, strikking med Birger Berge Og Kurset: Strikke inn tråd til hæl eller tommel

Fabelknitwear

Fabel Knitwear designer og lager både oppskrifter og håndfarget garn.
Strikkeoppskriftene er designet med fokus på det tidløse, romantiske uttrykket av historiske snitt, hvor det feminine fremheves. 
Garnet er håndfarget i eventyrige, flatterende farger det er morsomt å strikke med, og ikke minst ha på seg. 
Fabel Knitwear har også sine Limited Edition knapper – som er opulente og romantiske, inspirert av knapper fra en svunnen tid. 
Alle disse produktene sammen skaper den romantiske, feminine estetikken Helene er så glad i og ønsker å fremheve.

SnellaogPetronella

Info kommer.

Leo strikk

Susann Hæstad, 29 år og tobarnsmor. Begynte å strikke i permisjonstiden med størstejenta og begynte å farge garn etter yngstejenta ble født for 1 år siden. Farger på kjøkkenet etter ungene har lagt seg om kvelden og koser meg med å eksperimentere med farger.
Gleder meg til kristiansand strikkefestival og kommer til å ta med meg masse garn i  spennende farger

Ecologics

Ecologics kommer med herlige og fargerike kurver i mange fasonger og størrelser, importert fra Ghana og Senegal i Afrika. Hele firmakonseptet er basert på fairtrade, miljøvennlig, resirkulert og/eller økologisk, og varene i nettbutikken ecologics.no er importert fra hele verden. – De som lager kurver for oss, vet vi med sikkerhet får en god lønn for jobben de gjør. Babatree Basket Company som vi importerer fra, sørger for at hundrevis av familier, voksne og barn, i mange landsbyer, får et godt liv slik at de er i stand til å ta vare på hele familien, sier Anette i Ecologics

Novah design
Vi er to svigerinner som nylig har opprettet Novah Design. Vår lidenskap er garn i vakre farger og kvaliteter. Vi begge har strikket i mange år, og ønsket om noe eget har vært målet. 
Vi har gode strikke kunskaper og er behjelpelig med å finne riktig garn til ditt prosjekt. 
Strikkekista

Ingvill er strikkedesigner og garnfarger, og driver nettbutikken Strikkekista.no. Hun har med seg masse håndfarget garn i ulike kvaliteter og tilhørende strikkeoppskrifter på gensere og jakker til dame samt mange ulike sjal og halser.

Yndestrikk

Yndestrikk består av to venninner, Ellinor og Kristine, som lager strikkeoppskrifter sammen. Ettersom vi begge er småbarnsmødre, har vi strikket mest til våre barn, men vi har også designet plagg til eldre barn, damer og menn. Vi liker at plaggene skal være funksjonelle og pene. Vi lar oss inspirere av nydelige strukturer og det enkle, men stilfulle uttrykket. Vi ønsker å spre inspirasjon og strikkeglede! Du finner oss på Facebook og Instagram under navnet @yndestrikk. Oppskriftene våre selger vi på Ravelry og på yndestrikk.no, i tillegg til prosjektposer som vi syr selv. 

Katrine Gregersen:

Kathrine Gregersen er utdannet faglærer i kunst og håndverk. Hun er forfatter av bøkene Strikk til nøstebarn, Brukt på nytt og Strikk meir til nøstebarn. Kathrine er kjent for gode basisoppskrifter og stor fargeglede. I dag jobber hun som husflidskonsulent i Agder for Norges husflidslag.

 På Kristiansand Strikkefestival skal hun holde 2 kurs for oss. Det er;

Kurset Broderi på strikk.

Foredrag: Sting på strikk.

Andre kursholdere er NinaPetrina Magic Keepers, Strikkezilla. Se kursoversikten for full oversikt